מעקב הריון – על מה ולמה?

בחורה הריונית ובעלה מחזיקים ביחד את הבטן

ההיריון הוא תקופה מאתגרת ולא פשוטה. לצד ההתרגשות והשמחה הרבה המלוות אותו, מתמודדת האישה עם חששות רבים ובייחוד בהריונות הראשונים. הפחד מהלא נודע וגם הרצון לעבור את התקופה המורכבת הזו בקלות מבלי לסבול מבעיות שונות, הם חלק טבעי מאד בתהליך והם יכולים להופיע לכל אורכו. על מנת להבטיח את מצבם הבריאותי הן של האם והן של העובר, המשתנים ומתפתחים במהלך 9 החודשים, חשוב מאד לבצע מעקב רפואי, הכולל מספר בדיקות.

מתי מתחילים

המעקב הרפואי אחר מצבם הבריאותי של השניים נעשה בדרכים שונות. מעקב הריון מתחיל למעשה בשליש הראשון של ההיריון והוא ממשיך בין השבוע ה-17 לשבוע ה-20, בין השבוע ה-24 לשבוע 28, בין השבוע ה-32 לשבוע 36 ובפעם האחרונה בסמוך למועד הלידה. מומלץ לאישה ההריונית לבקר אצל רופאה לפחות חמש פעמים במהלך ההיריון (בפועל, מדובר במספר רב יותר של פעמים) ובמקביל להגיע לאחות קופת החולים או האחות במרפאתו של הרופא לצורך שקילה, מדידת לחץ דם ובדיקת רמות החלבון בשתן ורמות הסוכר. את אלו, כדאי לעשות אחת לחודש.

מי מבצע

ניתן לבצע מעקב הריון בתחנות טיפות חלב הפזורות ברחבי הארץ, בקופות החולים וגם אצל רופא הנשים הפרטי. נשים המעוניינות בכך יכולות לשלב בין המקומות אם מרגישות צורך לעשות זאת, ולפנות הן לקופת החולים והן לרופא פרטי לביצוע הבדיקות השונות.

למה מבצעים מעקב הריון

מטרתו העיקרית של מעקב הריון היא, כאמור, לבחון את מצבה הבריאותי של האישה ההריונית ובמקביל לבדוק את מצב התפתחותו של העובר. באמצעות הבדיקות השונות ניתן לזהות מצבים בריאותיים לא פשוטים, לרבות כאלה העשויים לסכן את חיי האם ואת חייו של העובר. זו גם הסיבה מדוע הבדיקות מבוצעות לאורך כל תקופת ההיריון והן חלק ממעקב שוטף וחשוב מאד.

אילו בדיקות נכללות במעקב

בדיקות המעקב, בחלקן, חוזרות על עצמן לאורך התקופה, כאשר חלק מהן נקודתיות לשבועות מסוימים בהתאם להתפתחות העובר. הבדיקה הראשונה במעקב היא זו המאששת את ההיריון ומטרתה היא לזהות את שק ההיריון שבתוך הרחם. היא בודקת גם את הדופק של העובר ויכולה להשפיע על המשך המעקב (אם מתגלות בעיות כלשהן במהלכה). בהמשך, מתבקשת האישה לעבור בדיקות דם כדי לבדוק את סוג הדם שלה, בדיקת נוגדנים הן לאדמת והן ל – CMV, בדיקה הבוחנת את רמות המוגלובין בדם ובדיקות נוספות. מעבר לכך, מתבצעת בדיקה גניקולוגית פנימית ונלקח משטח מצוואר הרחם.

החל מהשבוע ה-12 להריון מתווספות לבדיקות מעקב הריון גם האזנה לדופק העובר ובדיקה הבוחנת את גובה הרחם. כך ניתן להעריך את משקלו של העובר בשלביו המוקדמים של ההיריון ולוודא שהוא תקין. במהלך בדיקות אלו מתייחס הרופא למצבה הכללי של האישה ההריונית, בוחן סימנים שונים אם צצים, כמו בצקות, ורידים בולטים או עלייה חריגה במשקל ויכול לזהות, בהתאם לכך, מצבים מסוכנים המצריכים טיפול מתאים, כמו רעלת הריון או סוכרת הריונית.

אולי פספסת משהו:
שתפו אותנו ברשתות -

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

הזינו פרטים מלאים

ממש עלו לאחרונה...

Baby4u

מאמרים באותו נושא -

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

פצח צ'אט
1
צריך עזרה?💬
היי 👋
איך אפשר לעזור?