היי אמא – מה שלומך?

לידה היא אירוע המתרחש בחייך ומשפיע באופן דרמטי על גופך ועל נפשך.

“משכב לידה” הוא השם שניתן לתקופה המתחילה מיד לאחר הלידה, כיוון שבתקופה זו את אמורה להתחזק ולאפשר לגוף להחלים מתקופת ההריון והלידה… לנשים רבות אין מושג למה לצפות ויותר מכך איך להתמודד עם כל השינוי האדיר שהן עברו ועוברות בכל יום מאז הלידה.

לפי המסורת בסין ובמזרח הרחוק, בתקופה שלאחר הלידה היולדת הטריה היתה מקבלת המון עזרה מבנות משפחתה המנוסות שהיו מקיפות אותה. היולדת לרוב נשארת במיטה ובמנוחה ל-40 יום, היא לא ממהרת להתקלח (כדי לא לאפשר ללחות להכנס לגוף) וגם לא לצאת החוצה (כדי לא לאפשר לרוח ולפתוגנים של מחלה להכנס לגוף).

בימים האלו היא מתרכזת בהנקה ובחיבור עם התינוק, ומקבלת שפע עזרה מהנשים סביבה, שמבשלות לה תבשילים מיוחדים ומחזקים עם צמחי מרפא, דואגות לכל צרכיה ומאפשרות לה להחלים מהלידה ולעבור לשלב הבא בחייה – האימהות, בצורה חלקה.

בזמננו אנו המציאות שונה מאוד. אנחנו לא מתגוררים עם משפחתנו המורחבת בדרך כלל, ויתכן שאין לנו עזרה בכלל. אחרי כמה ימים של חסד (אם יש כאלו) האמא הטריה לרוב נשארת עם תינוק שרק נולד, לבדה, בין ארבע קירות. לא ישנה טוב או מספיק, מתמודדת עם גוף שמנסה להתאושש מלידה שיתכן והיתה טראומטית, אולי עם קשיים בהנקה, עם יצור קטן שתלוי שההישרדות שלו תלויה בה לחלוטין, עם נפש שמנסה להכיל ולהתמודד עם כל האתגרים החדשים, עם הציפיות של החברה ממנה שתהיה מאושרת ומתפקדת, עם הציפיות שלה מעצמה… בקיצור, לא פשוט.

בנוסף, החברה משדרת לנו שעלינו לחזור מיד לאחר הלידה למימדינו המקוריים, כאילו הגוף שלנו לא עשה זה עתה דבר מופלא: יצר בן אדם! מושלם! עם עשר אצבעות ועשר בהונות ואף ופה ולב ומוח! לוקח רגע להתאושש מזה… וזה בסדר, זה בסדר שזה לוקח זמן. ומותר לך לקחת את הזמן. ובזמן הזה, הפני מעט מו המשאבים שלך גם לעצמך. את יצרת אדם, את עשית דבר מופלא. מותר לך להתאושש.

אישה שהופכת להיות לאמא, זו אישה שמישהו אחר נמצא בראש מעייניה. יש לה יצור זעיר בחזקתה, יצור שיש לו המון צרכים שמבקשים מענה, לעיתים בצרחות, לעיתים בצרחות בלתי פוסקות. זו אישה שצרכיה שלה נשכחו ממנה ונעלמו, שמקלחת פשוטה הפכה להיות מותרות עבורה, שלא לדבר על הבריאות שלה ותחזוקתה השוטפת.

הריון ולידה ממשיכים להשפיע על נשים גם שנים אחר כך. לידות קשות מותירות את חותמן, וחולשה מובנית שהיתה קיימת קודם הופכת להיות מושרשת כשבתקופה שלאחרי הלידה הבריאות של האם הוזנחה. לעיתים קרובות החולשה הזו קיימת ונוכחת גם שנה ושנתיים לאחר הלידה, ולרוב רק אז האם מסוגלת להתפנות מעט כדי לטפל בעצמה.

הרפואה הסינית מציעה הרבה פתרונות עבור אימהות טריות, מתבשילים ועד פורמולות צמחי מרפא שנועדו במיוחד לחזק את הצ׳י והדם של היולדת. בזמן הקריטי שלאחר הלידה, דווקא כשאין יום ואין לילה, כשהאם הטריה מרוכזת כל כולה במילוי צרכי התינוק החדש, דווקא אז חשוב שתזכור גם לשמור על עצמה ולדאוג לבריאותה.

לשמור על עצמה, זאת אומרת: להתלבש חם, לא להיות בחוץ ברוח, לאפשר לעצמה לנוח כשהתינוק ישן ולהניח לעבודות הבית ולמה שלא בתכיפות מיידית. לאכול טוב ומזין (אם יש מי שיכול להביא סירים של אוכל ליולדת, מקרובי משפחה וחברים או כמו מיזם שקם לאחרונה בפייסבוק בו אימהות ותיקות יותר מאותו האיזור דואגות להביא אוכל לאימהות טריות – מה טוב), ארוחות מבושלות, לשתות הרבה מים, ללמוד לבקש עזרה ממי שרק אפשר.

הבריאות המנטלית והנפשית כמובן מאוד חשובות בזמן הזה. אם רגשות של דכדוך, עצב, קושי משתלטים על כל חלקה טובה – זו לא בושה. זה מאוד, מאוד שכיח ונוכח אצל יותר אימהות ממה שאנחנו יודעים. אפשר וצריך לדבר על זה עם מישהו קרוב, ומומלץ מאוד לבקש עזרה. לפעמים שיחה עם איש/אשת מקצוע עוזרים לצאת ממקום נמוך של קושי ודיכאון לאחר לידה שהיו יכולים להמשך זמן ארוך.

לפי הרפואה הסינית, המחסור בדם ובצ׳י – האנרגיה הויטאלית של הגוף לאחר לידה, הם אלו שיכולים לגרום לדיכאון לאחר לידה. בעזרת צמחי מרפא מחזקים ניתן למנוע את התופעות האלו ולחזק את האמא הטריה בתקופה הראשונה לאחר הלידה.

אז אמא טריה – זיקפי ראשך. גם אם את אחרי לילה ללא שינה, לא זוכרת מתי התקלחת או ציחצחת שיניים או אכלת ארוחה נורמלית, לוקח לך שעות להתארגן כדי לצאת עם הפיצקל׳ה מהבית ואין לך רגע לחשוב אם את מרגישה טוב, זיכרי: הכל זמני. הימים חולפים ונהיה יותר קל. ככל שתדאגי לעצמך ולבריאותך מכל הבחינות, כך תוכלי להתחזק ולהיות יותר נוכחת וליהנות יותר מהאימהות שלך, רכבת הרים שמלאה ברגעים שלא היית מחליפה לעולם.

אולי פספסת משהו:
שתפו אותנו ברשתות -

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

הזינו פרטים מלאים

ממש עלו לאחרונה...

Baby4u

מאמרים באותו נושא -

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

פצח צ'אט
1
צריך עזרה?💬
היי 👋
איך אפשר לעזור?