איזה בדיקות כדאי לעשות אם טיפולי הפריה לא מצליחים?

הרבה נשים מופנות ישר לטיפולי הפריה, למשל בגלל גיל מתקדם או נתוני הזרע חלשים, וכך הן פוסחות לעתים על בדיקות שמטרתן לזהות בעיות פוריות שכיחות. כאשר נשים לא מצליחות במספר טיפולי הפריה מקובל לקחת פסק זמן ולוודא שהשלימו את בדיקות הפוריות שנדרשות עבורן.  בדיקות אלה יכולות לכלול:

  1. הערכה הורמונלית – בדיקה של רמות הורמונים בדם, למשל תפקודי בלוטת התריס, הורמון החלב (פרולקטין) וסמנים לרזרבה שחלתית כמו AMH.
  2. בדיקה של חלל הרחםהיסטרוסקופיה. בדיקה פשוטה יחסית בה מוחדר סיב אופטי לתוך חלל הרחם  לאחר שמזליפים לתוכו נוזל. ניתן לבצע את הבדיקה במרפאה של הרופא.
  3. הערכה של גוף הרחם – אולטרסאונד תלת ממד או MRI. בין היתר מאפשר לאבחן מתי מחיצה ברחם מצדיקה הסרה ניתוחית.
  4. הערכה של החצוצרות – צילום רחם, הזרקת נוזל עם יוד תחת שיקוף במכון רנטגן או הידרוסונוגרפיה, הזרקת נוזל שיוצר קצף ומאפשר להדגים את החצוצרות בבדיקת אולטרסאונד. הידרוסונוגרפיה ניתנת לביצוע במרפאה של הרופא.
  5. אנדומטריוזיס – התסמינים האופייניים הם כאבים בעת ווסת או בזמן קיום יחסים. בדיקת אולטרסאונד מכוונת לממצאים שמאפיינים נגעי אנדומטריוזיס יכולה לסייע באבחון של המחלה. יש כיום גם בדיקת רוק שמתבססת על זיהוי של miRNA ומאפשרת אבחון לא פולשני של אנדומטריוזיס.
  6. בדיקת זרע חוזרת – מקובל כיום שהזרקת זרע ישירות לתוך הביצית (ICSI) מאפשרת להשיג הפריה גם במקרים של זרע חלש מאד. מניחים גם שלאיכות הזרע אין משמעות רבה ביחס להצלחת ההיריון ברגע שמושגת הפריה. עם זאת, לאחר כישלונות חוזרים או במקרים שמתקשים להשיג בלסטוציסטים איכותיים, בעיקר כשקיימת בעיית זרע קשה, יש מי שממליץ לחזור ולבצע בדיקת זרע מדוקדקת, למשל בהגדלה גדולה במיוחד.
  7. הערכה כרומוזומאלית של שני בני הזוג – בדיקת קריוטיפ או צ'יפ גנטי. מחפשים בעיקר מצבים, כמו טרנסלוקציות בכרומוזומים, שעלולים לגרום לכישלון השתרשות העובר או הפלות חוזרות.
  8. נטייה לקרישיות יתר או טרומבופיליה. מדובר בקבוצה של מצבים גנטיים או נרכשים די שכיחים. אטרקטיבי לעשות את הבדיקות האלה כי לכאורה יש פתרון ברור בעזרת מתן נוגדי קרישה, כמו זריקות קלקסן. אבל יש לקחת בחשבון, שלמעט אבחנה של נוגדנים לאנטיפוספוליפידים או תסמונת APLA, רוב המחקרים לא מראים כל תועלת במתן מדללי דם כאלה.    
  9. עודף משקל – כאן יש הסכמה שירידה מבוקרת במשקל יכולה לשפר את התגובה לטיפול וגם לעלות את סיכויי הצלחת הטיפול. מומלץ גם לבדוק עמידות לאינסולין ולשלול סוכרת בנשים עם עודף משקל או כשיש סיפור משפחתי.
  10. סגנון חיים וגורמים סביבתיים – חשוב לחזור ולהעריך את המשמעות של גורמים אלה אצל בני הזוג. למשל הצורך להימנע מעישון, צריכת אלכוהול או קנאביס, ומחשיפה לגורמים רעילים בסביבה, למשל חומרי ניקוי או ריסוס.
אולי פספסת משהו:
שתפו אותנו ברשתות -

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

הזינו פרטים מלאים

ממש עלו לאחרונה...

Baby4u

מאמרים באותו נושא -

בחורה הריונית אוחזת את הבטן
הפריה חוץ גופית IVF

הפריה חוץ גופית – IVF

מתי צריך טיפולי הפריה? איך מתבצע התהליך? האם אצלי זה יצליח? הפריה חוץ גופית היא אחת מהטיפולים השכיחים ביות בקרב זוגות עם בעיות פוריות. התהליך

קראו עוד >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

פצח צ'אט
1
צריך עזרה?💬
היי 👋
איך אפשר לעזור?