מעקב הריון עם תאומים

תאומות בנות משחקות בלגו

הריון מרובה עוברים הוא אתגר כפול הדורש מעקב הרבה יותר צמוד אחרי אורך צוואר הרחם, צמיחת העוברים ופעילות רחמית. בעיקר בשליש השלישי.

לפני כן, הסקירות נוטות להיות ארוכות ויקרות יותר ומובן שהסיכון לבעיה גנטית תמיד כפול.

במרפאת המומחים עלמא, הרופאים שלנו שילוו אותך עד הלידה הם פרופ' דניאל זיידמן מנהל המרפאה ורופא בכיר במחלקת נשים והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי שיבא. וד"ר ישראל הנדלר, מומחה למיילדות וגניקולוגיה וסגן מנהל אגף נשים ויולדות בתל השומר.

להריון עם תאומים יש סירות גבוהה יותר להפוך להיות הריון בסיכון גבוה, היות ושיעור הסיבוכים בו גבוה יותר.

החשש העיקרי בהריון תאומים הוא לידה מוקדמת, שבוע הלידה הממוצע בהריון רגיל הוא סביב שבוע 40, לעומת זאת, בלידה של תאומים הממוצע הוא כחודש מוקדם יותר.

ומכיוון שבלידה טרם הזמן יש השפעה על הילוד ואיתה צפויים סיבוכים רבים יותר באופן משמעותי מאשר בלידה רגילה.

בהריון תאומים יש סיכוי גבוה יותר להפלות ולרעלת הריון.

שקיפות עורפית וחלבון עוברי

בהריון רגיל עם עובר אחד נבדק הסיכון לתסמונת דאון בעובר בבדיקת אולטרסאונד המכונה ״שקיפות עורפית״ ובבדיקות דם (חלבון עוברי) במהלך השליש הראשון והשני להריון. בהריון עם תאומים, לבדיקות הדם מסוג זה יש פחות משקל. כאשר התוצאה שמופיעה אינה תקינה, מתייחסים לכך באופן יחסי כיוון שלכל עובר מהשניים יש השפעה שונה והתשובה אינה וודאית. לעומת זאת, בהריון עם תאומים, לבדיקת השקיפות העורפית חשיבות רבה, היות וניתן לקבל מהתוצאה מידע חשוב. הבדיקה נכללת בסל הבריאות.

בשקיפות העורפית, כל עובר נבדק בנפרד, ומהימנות הבדיקה גבוהה במיוחד בהריון עם תאומים.

גם סקירת המערכות שבה בודקים את מבנה איברי העובר וכן את כמות מי-השפיר, השלייה וצוואר הרחם. סקירת מערכות מוקדמת מתבצעת בדרך כלל בין השבועות 14-16 להריון, וסקירת מערכות מאוחרת בין השבועות 20-24 להריון. יש אפשרות לערוך סקירה מורחבת שלישית. בסקירת המערכות בודקים את מדדי הצמיחה, הפרופורציות בין האיברים, זרימות הדם בהם ועוד. גם בסקירות, כמו בשקיפות, בודקים כל עובר בפני עצמו.

בין שבועות 24-28 להריון עושים העמסת הסוכר.

החל משלב זה מקובל להתמקד במעקב סונוגרפי הבודק את צמיחת העוברים, כמות מי השפיר ומדדים אחרים המשקפים את העובר והתפתחותו בסביבה הרחמית. בין היתר משווים בין הגודל של כל עובר ויחס הגדילה בין העוברים.

תבחין מי שפיר

בהריון מרובה עוברים מהווה סיכוי גבוה יותר לפגיעה באחד העוברים, גם בשל הדקירה הכפולה וגם בשל הקושי הטכני שחל לפעמים. מומלץ לפני בדיקת מי-שפיר לקיים פגישה עם יועץ גנטי, במפגש יועלו ויבחנו הסיכויים והסיכונים שבבדיקה.

כיום, קיימת גם בדיקה דם  NIPT המסייעת לאבחון בעיות כרומוזומליות בהריונות עם תאומים והבדיקה אינה כרוכה בסיכון העוברים ואינה פולשנית.

קיימות כיום (בארץ) 4 סוגי בדיקות המתאימות להריון עם תאומים, 3 מהן בעלות יכולת זיהוי של שלושת התסמונות השכיחות בלבד (תסמונות דאון טריזומיה 18 וטריזומיה 13) והבדיקה הרביעית מסוגלת לזהות 13 תסמונות בהריונות מרובי עוברים. לבדיקה המקיפה הזו, ניסיון מצטבר של למעלה מ-17 אלף הריונות מרובי עוברים ונתוני דיוק גבוהים. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל ועם יועץ גנטי לפני שמחליטים לבצע את הבדיקה.

אולי פספסת משהו:
שתפו אותנו ברשתות -

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

הזינו פרטים מלאים

ממש עלו לאחרונה...

Baby4u

מאמרים באותו נושא -

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

פצח צ'אט
1
צריך עזרה?💬
היי 👋
איך אפשר לעזור?