טיפולי פוריות – התמודדות ותמיכה ריגשית

בחורה הריונית מחזיקה את הבטן שלה

טיפולי פוריות נעים על רצף שמתחיל בדרך כלל בתמיכה הורמונלית, הניתנת בכדורים או זריקות וכוללת הזרעות בשלבים ראשונים ובהמשך אם לא מושג הריון, הפריה חוץ גופית. כמו בהריון טבעי , גם במעבדה, לא כל מפגש בין ביצית וזרע מניב הריון. ישנם גורמים רבים המשפיעים על התהליך, לא את כולם אנו מבינים ולא על כולם יש לנו שליטה.

היבטים רגשיים בתקופת טיפולי הפוריות

תהליך הפוריות מזמן קשת של רגשות, החל מהתרגשות ושמחה ותקווה מאוד גדולה, שאופייניים לתחילת המסע, דרך שגרה של בדיקות, זריקות, מעקבים ועד לתסכול, כאב ואובדן אמון בהצלחת התהליך. ככל שהמסע הולך ומתארך, אופי הרגשות המתעוררים, נוטה להיות בצד השני של הקשת.

הזהות של האישה המטופלת הופך לעיתים להיות "מטופלת פוריות" והיא עשויה לשכוח מה החלקים האחרים שלה, מהם המרכיבים הנוספים שיש בזהות שלה, אילו איכויות נוספות יש לה.

תגובות החברה, לפעמים אפילו של המעגלים הקרובים, לא תמיד תורמות, מקדמות, להפך, הן יכולות להחליש ולהעמיק את הסבל ותחושות השונות.

מה עושים? האם יש דרך נכונה להתמודד עם התקופה הזו?

יש המון סגנונות וכיווני התמודדות והמפתח הוא לבחור במה שהכי יעיל ונכון עבורך. מה שנכון לאישה אחת, יהיה לא יעיל ולא מקדם בהכרח אחרת.

 כמה קווים מנחים העשויים לסייע בהתמודדות רגשית עם תקופת הטיפולים:

· מתן לגיטימציה לכל קשת הרגשות שעולים בתהליך.בלי לטייח בלי לייפות את הדברים. מרגישה כאב, חולשה, עצב? חשוב לתת לו מקום, להתבונן לכאב בעיניים. עולה פחד? עולה קינאה בחברות ההריוניות? חשוב לתת לרגש הזה רשות. רגש שלא ניתן לו רשות , פעמים רבות מבטא את עצמו בדרך אחרת כמו כאב גופני/חולשה/מחלה.

  • חשוב לתת תשומת לב לגוף, אם המצב הנפשי מאוד סוער, מחשבות סוערות, כשיש הצפה מאוד גדולה, אפשר להזמין את הגוף לתנועה, ריקוד, ריצה, שחרור, עד שהאנרגיה תרגע ותתאזן.
  • כתרגול יומיומי מומלץ לשלב נשימות, מיקוד תשומת הלב בנשימה, בלי שיפוט או ביקורת ומבלי לרדוף אחרי המחשבות אלא לנסות לראות אותן, לעטוף במעין בועה ולשחרר.
  • מעגל תמיכה – חשוב למצוא אדם אחד לפחות איתו ניתן לחלוק ולשתף בתהליך,  בהתרגשות, בתקווה וגם ברגעי הכאב והאכזבה. קבוצת תמיכה עם נשים שעוברות את התהליך ויכולות להבין מה עובר עלייך תמיכה רגשית עשויה להשיב את האיזון שמופר, לחזק בדרך, להחזיר את תחושת השליטה במקומות שאפשר ולהתמסר לתהליך ואף "לשחרר אחיזה" במקומות שנכון לך לשחרר.
  • לקחת חלק פעיל בתוכנית הטיפול, לשאול מה שלא ברור, לעקוב אחר התוצאות,  לקיחת יותר אחריות ושליטה יכולים להפחית את תחושת חוסר האונים.
  • למצוא את הרופא שהכי נכון לך, רופא שמעבר להיותו מעולה בתחומו יהיה רגיש וקשוב לצרכייך.
  • להקשיב ללב שלך, לקול הפנימי שלך, לאמונה שלך.
  • לנסות לנתק את ההתנייה לפיה רק אם תהיי אמא תהיי מאושרת. הזכירי לעצמך כי האושר שלך והשלמות שלך אינם תלויים בהצלחתך להיות אמא.
  • פעמים רבות כשאין שום בעיה רפואית אצל בני הזוג, ובמקרים לא מעטים גם כשמאובחנת בעיה, מה שיכול להשפיע זה פתיחת התודעה לאפשרות שהחלום  יקרה.

כשתצליחי לראות בעיני רוחך ולהאמין שזו אפשרות סבירה, הסיכויים להגשמת חלומך יגדלו בצורה משמעותית.

  • להזכיר לעצמך שוב ושוב שאת לא רק "מטופלת פוריות", אלא אדם מלא ועשיר עם עולם שלם וחוויות רבות כשהמוקד בתקופה הזו הוא הטיפולים.
  • לתת לעצמך רשות לחיות, להנות, לבלות, לטייל. לקחת הפסקה בין טיפולים אם הגוף והנפש מבקשים זאת.
  • חבק את עצמך ולהבין שאת נפלאה ואמיצה 🙂
  • הכותבת היא עובדת סוציאלית (msw) ומנחת קבוצות למעלה מ-20 שנה. בשנים האחרונות מלווה רגשית ואנרגטית נשים בתהליכי פוריות.
אולי פספסת משהו:
שתפו אותנו ברשתות -

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

הזינו פרטים מלאים

ממש עלו לאחרונה...

Baby4u

מאמרים באותו נושא -

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לחזור אליכן בהקדם האפשרי

פצח צ'אט
1
צריך עזרה?💬
היי 👋
איך אפשר לעזור?