פיזיותרפיה לרצפת אגן

בחורה מקבלת טיפול פיזיותרפיה

תפקוד לקוי של רצפת האגן הינה תופעה שכיחה. בעיות באזור זה מאובחנות על ידי רופאים ופיזיותרפיסטים, אשר עברו הכשרה מיוחדת תוך כדי שימוש בטכניקות ידניות, באופן חיצוני ופנימי, המעריך את תפקוד שרירי רצפת האגן.

רצפת האגן מורכבת מקבוצת שרירים המתחברים לחלק הקדמי, האחורי והצדדי של האגן. השרירים הללו תומכים באיברי האגן הכוללים את שלפוחית השתן, הרחם, פי הטבעת והנרתיק.
התכווצות והרפייה של השרירים עוזרת לשלוט על תפקוד שלפוחית השתן ובנוסף בתפקוד התקין של המעיים. כאשר שריר האגן רפויים, חלשים או מכווצים, פיזיותרפיה יכולה לסייע בחיזוק השרירים, באמצעות תרגילים וטכניקות טיפול פשוטות.

בריחת שתן

בקרב 50 אחוזים מאוכלוסיית הנשים הבוגרות, מאובחנת בריחת שתן בשלב מסוים. הסיכון לחוות בריחת שתן גבוהה יותר בקרב נשים, לעומת גברים בשל ההבדלים האנטומיים, השפעות ההריון והלידה, השפעות ירידה ברמת האסטרוגן.
טיפול נכון הכולל חיזוק של השרירים, יכול לפתור את הבעיה.

שרירי אגן חלשים הם הגורם העיקרי לבריחת שתן, לכן רופאים ממליצים על שילוב של תרגילים לחיזוק השרירים.
סיבה נוספת לבריחת שתן היא אוסטאופורוזיס, מבנה גב מעוגל הגורם לחלל בית החזה והבטן להפעיל לחץ על שלפוחית השתן. ייעוץ וטיפול פיזיותרפי, יכולים לסייע למטופל ולתת לו כלים להקלה ולפתרון הבעיה.

צניחת רחם

כאשר שרירי האגן, השומרים על איברי האגן, נחלשים, עשויים לנוע ממקומם הטבעי כלפי מטה עם כוח המשיכה, ולדחוף את דופן הנרתיק.
הריון ידוע כגורם נפוץ ביותר לצניחת רחם. גם עלייה במשקל במהלך תקופת ההריון ומשקל העובר גורמים לצניחת הרחם. שמירה על משקל במהלך תקופת ההריון עשויה למנוע צניחת רחם בהמשך.

שרירי רצפת האגן פועלים כערסל המשמש לתמיכה באיברי האגן. פיזיותרפיה היא שיטת טיפול המסייעת לנשים, באיזון משקל הגוף ובכלים להתנהל נכון ביחד עם פעילות גופנית.

הריון

הריון גורם לשינויים אנטומיים והורמונליים בגוף האישה. נשים רבות מסתגלות לשינויים היטב, אם כי אחרות נעזרות בפיזיותרפיה. ניתן ללמד נשים כיצד להגמיש את שרירי האגן במהלך הלידה, טכניקה שיכולה למנוע ניתוח קיסרי. בנוסף, לאחר הלידה, יש שיטות להקלה ולמניעת הסיכון לבעיות בתפקוד שרירי רצפת האגן, באמצעות חיזוק השרירים.

כאבי אגן

כאב עמוק שמקורו באיברים הפנימיים, יכול לגרום לבעיות בתפקוד שרירי האגן, כמו גם שרירים מכווצים, היכולים לגרום לכאבים ולפגוע בתפקוד של שלפוחית השתן.
טיפולי פיזיותרפיה, יכולים להקל על תסמיני הכאבים ולטפל בבעיות בשלפוחית השתן.
טכניקות בהן נעזר המטפל, מסייעות להרפיית השרירים ושחרור נקודות ההדק, אשר גורמות לכאב.
הטיפול בכאב נעשה על ידי גלגול העור, עיסוי רקמות עמוק, טיפול בנקודות ההדק המשחרר את התכווצות השרירים, שחרור עצבי ושינוע מפרקים.